του Σωτήρη Σιδέρη



Όσοι στην Ελλάδα υποστηρίζουν επί σειρά ετών την ανάγκη ίδρυσης Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας που θα διαχειρίζεται τις μείζονες προκλήσεις και θα χαράσσει μακροχρόνια στρατηγική στην εξωτερική πολιτική, την άμυνα και την ασφάλεια της χώρας  και θα αντιμετωπίζει σύγχρονες απειλές, ηττήθηκαν για μια ακόμη φορά.
Η αλλαγή του τίτλου, του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ), σε Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας , (πάλι ΚΥΣΕΑ) και η τοποθέτηση ήδη ενός απόστρατου αντιναυάρχου του κ. Αλέξανδρου Διακόπουλου,  στη θέση του Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας, προδίδουν προχειρότητα, υποχωρήσεις σε  πιέσεις κυρίως διπλωματών και έλλειψη πολιτικής βούλησης  για την ίδρυση ενός πραγματικά σημαντικού επιτελικού οργάνου .


 Το γεγονός  ότι στην σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι ο  Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας «θα υποστηρίζει τον πρωθυπουργό και θα συνιστά τον σύνδεσμό του με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας», αποδεικνύει την νίκη των διπλωματών που θεωρούν ότι πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στα θέματα εξωτερικής πολιτικής, ωστόσο σε καμία χώρα του κόσμου, πλην της Ελλάδας,  οι διπλωμάτες έχουν λόγο σε κεντρικές επιλογές μιας κυβέρνησης. Έτσι, οι Έλληνες διπλωμάτες θα συνεχίσουν την καθημερινή τους ρουτίνα, απαλλαγμένοι από το άγχος και την ευθύνη εφαρμογής μιας νέας στρατηγικής της χώρας. Καμιά φορά, οι πραγματικές μεταρρυθμίσεις είναι πιο δύσκολες και από μια επανάσταση….
       

Σύμβουλος χωρίς Συμβούλιο


Μοιραία λοιπόν,  ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε χθες ότι διαθέτει στο εξής Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας, αλλά χωρίς να δικαιολογεί τον τίτλο του. Σε όλα τα Συμβούλια Εθνικής Ασφάλειας στον κόσμο, προβλέπεται μια αυτόνομη δομή οργάνων και λειτουργίας. Ορίζονται οι  συμμετέχοντες, καθορίζεται ο  ρόλο τους, αναλύεται λεπτομερώς η αποστολή τους και αποσαφηνίζεται η σχέση τους με τους άλλους κρατικούς θεσμούς. Υπάρχει επίσης σαφές οργανόγραμμα, προβλέπεται η συμμετοχή συγκεκριμένων υπουργών και επικεφαλείς άλλων κρατικών φορέων και υπηρεσιών, όπως και η συμμετοχή ειδικών επιστημόνων και εμπειρογνωμόνων . Όλοι αυτοί εργάζονται με βάση κάποιο σχέδιο και τελικά εισηγούνται πολιτικές και στρατηγικές στον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση γενικότερα.
Το νέο ΚΥΣΕΑ που επανασυστήνεται με το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, δεν προβλέπει απολύτως τίποτα από όλα αυτά. Με βάση την κυβερνητική ανακοίνωση, ο κ. Διακόπουλος θα είναι σύνδεσμος του πρωθυπουργού με το υπουργείο εθνικής άμυνας, αλλά όχι με το υπουργείο Εξωτερικών. Η τελική απόφαση του Μητσοτάκη δεν περιλαμβάνει ούτε καν στοιχεία της πρότασης που είχε επεξεργαστεί πολύ πριν από τις εκλογές η ΝΔ . Πηγές προσκείμενες στη ΝΔ και  κυβερνητικές  πηγές που έχουν γνώση των διεργασιών των τελευταίων ημερών για το ζήτημα αυτό, εκφράζουν απογοήτευση για  την τελική απόφαση , επισημαίνοντας ότι χάνεται μια  ακόμη ευκαιρία για τη χώρα.
Ήταν μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα να αποκτήσει έναν πραγματικά νέο θεσμό που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και απειλές που αντιμετωπίζει η χώρα. Η ενεργειακή στρατηγική, η εθνική άμυνα και ασφάλεια, η μεταναστευτική κρίση, η κλιματική αλλαγή, οι ασύμμετρες  απειλές, η μακροχρόνια στρατηγική έναντι της Τουρκίας, η θέση της Ελλάδας στην ΕΕ, το μέλλον των πολυμερών συνεργασιών και οι συμμαχίες εντός και εκτός του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, οι σχέσεις με την Κίνα, τη Ρωσία και άλλες χώρες δεν είναι ζητήματα εφήμερης διπλωματίας, ούτε καθημερινός χειρισμός εκ μέρους των στρατηγών. Απαιτείται σχεδιασμός , απαιτούνται εναλλακτικά σενάρια ισχύος και επιλογών της χώρας, απαιτείται αναδιοργάνωση θεσμών και δομών , απαιτείται αναβάθμιση του κοινοβουλίου και γενικότερα μια νέα αντίληψη, αν η Ελλάδα θέλει να κάνει ένα βήμα μπροστά.
   

Το επιτελικό και το αυταρχικό κράτος


Το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη είναι ένα βήμα μπροστά για την επανίδρυση της εθνικιστικής δεξιάς με έντονα πελατειακά χαρακτηριστικά νέου τύπου, δηλαδή παρασιτικά.  Ως προς τον εθνικισμό, ας θυμηθούμε ελάχιστα την ιστορία. Ούτε για την προδοσία της Κύπρου, ούτε για τα Ίμια, ούτε για τις γκρίζες ζώνες ούτε για την φοβική πολιτική  έναντι της Τουρκίας ευθύνεται η αριστερά. Είναι αποκλειστική ευθύνη της δεξιάς και του  ΠΑΣΟΚ. Περισσεύουν όμως οι κραυγές υπέρ του έθνους, αλλά οι υποχωρήσεις και ο ενδοτισμός κυριαρχούν.
Ως προς την οικονομία, η  άκριτη στήριξη και εύνοια προς κάθε είδους επιχειρηματικά συμφέροντα, είτε υγιή, είτε τυχοδιωκτικά , αυτό ακριβώς προδίδει. Η νέα ταυτότητα της ΝΔ είναι η σύγχρονη εκδοχή της μετεμφυλιοπολεμικής δεξιάς και όχι της μεταπολιτευτικής. Η μεταπολιτευτική δεξιά του Κ. Καραμανλή συνέβαλε στην εδραίωση της δημοκρατίας μετά τη χούντα, ενώ η σημερινή του Κ. Μητσοτάκη εδραιώνει το ακροδεξιό , λαϊκίστικο, μεταπελατειακό μόρφωμα, τον αεριτζίδικο καπιταλισμό, κόντρα όμως στην αριστερά. Είναι η νέα διαχωριστική γραμμή που υψώνει η δεξιά στην Ελλάδα , μετά την αποτυχία του ΣΥΡΙΖΑ, να αλλάξει την ροή της ιστορίας . 
Ο κ. Μητσοτάκης δεν ανασυγκρότησε ποτέ τη ΝΔ που οδήγησε τη χώρα στη χρεοκοπία ακριβώς γιατί θέτει το επιτελικό κράτος στην υπηρεσία της ΝΔ. Είναι ένας ελιγμός που αποπροσανατόλισε πλήρως τα άλλα κόμματα και τα έθεσε εκτός μάχης χάρις στην αυτοδυναμία που πέτυχε στις εκλογές. Ο Μητσοτάκης απλά εφαρμόζει ένα νέο δόγμα που κερδίζει έδαφος σε πολλά κράτη του κόσμου. Συγκέντρωση εξουσιών στο γραφείο του με παράλληλη υποβάθμιση του κοινοβουλίου και του θεσμικού ελέγχου από Αρχές και φορείς με στόχο την ταχύτατη ενσωμάτωση της χώρας στο αγοραίο νεοφιλελεύθερο μοντέλο.
Έτσι, μέσω του ελέγχου του κράτους, ο Μητσοτάκης δεν ελέγχει μόνο τους θεσμούς , τις Αρχές και τις θεσμικές δομές, αλλά εισάγει ήδη το επόμενο βήμα στο μοντέλο διακυβέρνησης. Αυτό της μετεξέλιξης του επιτελικού κράτους σε αυταρχικό κράτος. Ο Μητσοτάκης ακριβώς λόγω του ότι μετατρέπει το μέγαρο Μαξίμου σε υπερδομή, σύντομα θα γίνει στόχος. Θα ευθύνεται για τα πάντα. Και για να αποκρούσει τις καταγγελίες και για να μην τον ακουμπήσει κανείς, θα μετατρέψει το επιτελικό κράτος σε αυταρχικό κράτος, που δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν.  Η γραμμή μεταξύ κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και κοινοβουλευτικής δικτατορίας θα ξεθωριάσει.
Αυτό που λέει η ακροδεξιά πτέρυγα της ΝΔ για στρατηγική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ είναι ακριβώς αυτό που θα εφαρμοστεί στην συνέχεια. Αφού ο ΣΥΡΙΖΑ δεν υπέστη στρατηγική ήττα στις εκλογές θα την υποστεί μέσω της μετεξέλιξης του κράτους.
Και οι κίνδυνοι για τη δημοκρατία θα είναι προφανείς.
 
 


Απόψεις

Ειδικού Συνεργάτη Η συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών ΗΠΑ-Τουρκίας συνοδεύτηκε με εκτενείς συνομιλίες μεταξύ αξιωματούχων των δύο χωρών, σχετικά με την Ουκρανία, τη Γάζα, τη Συρία και το Νότιο Καύκασο. Σύμφωνα με τον τουρκικό... πλήρες κείμενο
Άρης Χατζηστεφάνου Το να είσαι υπεύθυνος ειδικού τμήματος του FBI για την πάταξη της αναρχίας στις ΗΠΑ ακούγεται σαν τη μεγαλύτερη αργομισθία στην Ιστορία. Παρ' όλα αυτά, το ομοσπονδιακό γραφείο ερευνών έχει αυξήσει τους... πλήρες κείμενο
Του Στράτου Βαλτινού Πάντα υπήρχαν οι πρόθυμοι στην πολιτική να συμπορευθούν ακόμη και με την πιο σκοτεινή πλευρά της εκκλησίας, όπως πάντα υπήρχαν οι οπαδοί της κοσμικότητας, ανεξάρτητα από κόμματα και ιδεολογικές τάσεις.... πλήρες κείμενο
Του Στράτου Βαλτινού Η καταθλιπτική εικόνα της τεράστιας αίθουσας του Ταε Κβο Ντο όπου διεξάγεται το 4ο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ αποτυπώνει και τον εκφυλισμό του κόμματος αυτού. Άδεια αίθουσα, γεμάτοι διάδρομοι , δρόμοι και παράδρομοι,... πλήρες κείμενο
Του Στράτου ΒαλτινούΟ Αλεξέϊ Ναβάλνι πέθανε σε μια φυλακή της Αρκτικής, θύμα ενός δικτάτορα που δεν ανέχεται την κριτική και την αμφισβήτηση. Τυραννικά καθεστώτα που στηρίζονται από τη Δύση εξοντώνουν χιλιάδες. Είναι ο... πλήρες κείμενο
Του Στράτου Βαλτινού Ο Αλέκος Φλαμπουράρης δεν είναι ο οποιοσδήποτε. Είναι ο εκσκαφέας του κομματικού υπεδάφους και ιδανικός στη δημιουργία μηχανισμών. Η αποχώρησή του από την Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ μετά από λεκτικό... πλήρες κείμενο